Kunsthal Boschveld – op locatie: de Mortel (Willem Twee concertzaal) in het Museumkwartier in ‘s-Hertogenbosch
In 2017 ontmoet u Kunsthal Boschveld – op locatie. Zoals u weet zijn we nog steeds op zoek naar een vaste locatie. Tot die tijd zult u ons ontmoeten op wisselende plekken tegen komen. Verheugd laten wij weten dat Kunsthal Boschveld exposeert van zondag 16 juli tot en met 13 augustus op locatie: de Mortel, ‘s-Hertogenbosch. De ingang van de tentoonstellingsruimte bevindt zich schuin tegenover de ingang van het Stedelijk Museum ‘s-Hertogenbosch in de Mortel.
Opening van de tentoonstelling tot 13 augustus
Kunsthal Boschveld – op locatie presenteert ontwerpen en modellen uit de eigen collectie van de overleden kunstenaar. Beljon is een belangrijk kunstenaar. In 1998 kreeg hij in Apeldoorn de Joop Wilhelminaring uitgereikt, de belangrijkste oeuvreprijs voor een Nederlandse beeldhouwer.
Beljon was meer dan 20 jaar directeur van de Koninklijke Acdemie voor Beeldende Kunsten in Den Haag en betrokken bij de oprichting van de vermaarde afdeling typografie.
In zijn lange loopbaan was Beljon tevens actief als kunstrecensent. Zijn kunstrecensies onder de schuilnaam Bernard Majorick vielen op. Met Pieter Brattinga wist hij Chagall over te halen een tekening te maken bij zijn Majorick-essay in het tijdschrift Kwadraat.
Beljon schreef een aantal belangrijke werken over vormgeving.
Als redacteur en vormgever van het dagblad de Nieuwe Linie nam Beljon de essayist Kees Fens onder zijn hoede. Fens loofde Beljon later als zijn leermeester.
Beljon maakte naam als beeldend kunstenaar in het buitenland met zijn project Hommage to Sam Rodia, een beeldengroep bij de Universiteit van California in Long Beach. Beljon droeg dit werk op aan de outsider-kunstenaar Sam Rodia.
In 1968 nam Beljon deel aan het kunstproject voor de Olympische spelen in Mexico-stad: Tertulia de Gigantes aan de Routa de la Amistad (Weg van de Vriendeschap).
Beljon realiseerde een groot aantal tuinen en omgevingssculpturen, o.a. in Bahrein (3 fonteinen en een vijver), het Cementrum in Den Bosch, in Den Haag bij het kantoor van Rijkswaterstaat, in Apeldoorn bij het Computercentrum van de Rijksbelastingsdienst, in Groningen, en in Tel Aviv in Israël waar Sheila Hicks ook haar bijdrage leverde, en Jeruzalem: Dukdalf.
Zie ook Het Cementrum bewaren
Oscar Schrover, artistiek leider
Yvonne Tolman, zakelijk leider